Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Alfie

Jedna následování hodná sci-fi...

Popis tohoto systému jsem kdysi našla v nějaké sci-fi (a bohužel už nevím, v jaké), ale už tenkrát se mi zdál geniální:

Na jedné planetě byl demokratický systém založený na tom, že politik, který se ujímal funkce, zároveň vkládal veškerý svůj majetek do planetárního rozpočtu. Po dobu výkonu funkce nedisponoval žádným soukromým majetkem a vše měl "erární". Po skončení volebního období pak dostal nazpět to, co vložil, ovšem navýšené nebo snížené o tolik, o kolik se mezitím vzmohlo či naopak upadlo planetární hospodářství. Motivace k dobrému hospodaření je jasná a účinná :-)

Systém vysvětlovala jedna občanka obyvateli jiné planety a ten se jí ptal: "A to za těchto podmínek vůbec je někdo ochoten kandidovat?" Odpověď zněla: "Asi by nebyl, ale výkon politické funkce je povinný a na každého se jednou za život nějaká funkce dostane."

Takže asi něco jako účast Američanů v porotě. Škoda, že něco takového není reálné u nás :-)

0/0
27.6.2012 18:18

AsistentprofParkinsona

Právo si stanovuje Kalousek

Pokud kdokoliv vykonáván jakoukoliv funkci a to jak podle Zákoníku práce či jiného právního předpisu, odpovědnost má, pokud svým jednáním způsobí úmyslně či neúmyslně škodu. Soud by měl zkoumat nikoliv škodu, ta je obvykle dána i přesně vyčíslena,  ale zda byla způsobena úmyslně nebo z nedbalosti, zda měl či neměl dotyčný za ni odpovědnost. Pokud si to dobře pamatuji, tak ministr je statutárním orgánem jak za resort, tak za barák, tedy odpovědnosti se nemůže vyhnout. Na druhé straně jsou paragrafy hodně zamotané právo si vždy stanovala vládnoucí třída, jak to správně definovali komunisti. Pokud se prokáže škoda, tak za ni vždy odpovídá ministr nebo ředitel. Tím, že tam za sebe někoho nastřčí se odpovědnosti nemůže zříci neb jeho povinností je jeho činnsot kontrolovat. Tady by musel prokázat, že byl pověřenou osobou uveden v omyl.

+1/0
27.6.2012 11:41

laduk

Re: Právo si stanovuje Kalousek

Ne tak úplně. Pokud má Parkanová člověka, jehož úkolem bylo organizovat a dozorovat transakci, je to na něm. Stejně jako nezavřou ředitele stavební firmy, když jeho pokrývači způsobí při práci třeba požár.

0/0
27.6.2012 14:08

AsistentprofParkinsona

Re: Právo si stanovuje Kalousek

Tady se mýlíš, statutární orgán nebo odpovědný zástupce musí prokázat, že byly firma dodržela všechny (bezpečnostní) předpisy, což je v řadě případů nemožné a v každém případě bude minimálně podezřelý

0/0
27.6.2012 16:33

petrph

máte naprostou pravdu

Ale restituce církvím se přeci nedělají podle současného platného práva, ale naprosto novým zákonem, do kterého lze  napsat cokoliv-a bude to platit. Kalousek (občanům) vzal, Kalousek (církvím) dal, velebeno buď jeho jméno...

0/0
27.6.2012 11:08

petrph

tady je spíše o tom

Že lídrům pravicových stran   nedošel pravý  smysl pojmu "politická zodpovědnost". Možná že díky tomu že tu dost dlouho -od roku 1998  do roku 2006 pravice nevládla a žádnou zodpovědnost tedy neměla. Ale už to že se v roce 1998 musel poroučet Klaus,že pak 8 let vyhrávala volby ČSSD, jako že ani potom pravice voliče moc nepřesvědčila a volby 2006 skončily paritou-a Topolánkovu vládu pak po 3 letech ostudy odvolal sám parlament. a že nyní i Nečas ztrácí jednoho ministra za druhým-to jasně ukazuje že politická zodpovědnost existuje a "vystačí si i s mimimem co dnešní volební zákony umožňují. Už teď na podzim budou krajské volby, a jestli dopadnou tak jak se čeká, tak pak snad pravicovým stranám na všech úrovních dojde, že mít pouze 101 poslanců a pár ministrů na dojetí na 2 roky - a pak už dlouho a nikde nic a žádnou moc, s tím už si dlouho nevystačí-a zkusí to sami změnit...

0/0
27.6.2012 11:03

hafusak2

Re: tady je spíše o tom

Naopak, jim to došlo až moc dobře. Politická odpovědnost je populistické a prázdné gesto, kdy se někdo před médii teatrálně vzdá jedné ze svých funkcí. Např. už nebude ministrem, ale dobře placené poslanecké místo mu zůstává. K tomu jistě další plat za stranickou funkci. A tak o co vlastně jde?

Mnohem horší už by byla odpovědnost trestní a majetková, ale kdyby náhodou někoho napadlo takovou věc realizovat, tak buď nastoupí imunita /pokud je to náš člověk/ nebo se "dá průchod právu" /jen ať se opozice oslabí/.

Pochybuji o tom, že někdy ke skutečné odpovědnosti dojde.

0/0
27.6.2012 15:09

petrph

Re: tady je spíše o tom

Ono jde právě o to, že tu politickou zodpovědnost nenese dlouhodobě ten jednotlivý politik, ale strana kterou zastupuje. A právě velká politická strana,která ma desetitisíce členů a stovky politiků angažovaných na všech úrovních společnosti, velmi brzo zjistí že nemůže přežívat pouze z dočasného vlivu několika ministrů a několika desítek koaličních poslanců, když jinde ve společnosti (jak v obcích, krajích, dalších institucích) jejich vliv slábne na minimum. A navíc je jí jasné že nejpozději za 2 roky ztratí i vliv těch ministrů a koaličních poslanců-že se pak  díky takové politice svých lídrů ani nemusí do parlamentu dostat-to už zjistili jak Zelení tak i KDU-ČSL...

0/0
27.6.2012 15:23

hafusak2

Re: tady je spíše o tom

Také jde o tu zátěž z minula, která ještě nabobtnala, že nikdo není osobně za nic odpovědný. Vždy je nakonec: Vláda rozhodla, ministerstvo určilo, usnesením výboru bylo stanoveno, správní rada rozhodla... atd. Rv

0/0
27.6.2012 18:23

1absolutus

Na Stodilní v baru se chlubíš, jak s Palasem zatočíš

A dostaneš ho dokriminálu, dokonce si o něm psal blogy, že je mu policie v patách a pořád nic. Když byla zvolena tato vláda, tak si se blahem rozplýval a teď na ně nadáváš. Buďto přiznej jako chlap, že si volilk špatně, nebo je dál podporuj.:-)

+1/0
27.6.2012 10:35

í-mejlka

Zákon č. 219/2000 Sb.

Základní povinnosti při hospodaření s majetkem (státu) - § 14:

(1) Majetek musí být využíván účelně a hospodárně k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností; jiným způsobem lze majetek použít nebo s ním naložit pouze za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem nebo tímto zákonem. Organizační složka (státu) si počíná tak, aby svým jednáním majetek nepoškozovala a neodůvodněně nepoškozovala jeho rozsah a hodnotu nebo výnos z tohoto majetku. ...

(3) Příslušná organizační složka(státu) pečuje o zachování majetku a jeho údržbu, a pokud to připouští jeho povaha, i o jeho zlepšení nebo rozmožení.Chrání jej před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím.. ...

Stačí?

0/0
27.6.2012 10:28

AntonínP

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

Žel bohu, do toho p. Parkanovou nenapasujete. Ona nespravovala majetek, "jen" jsme díky ní vyhodili pár set milionů z okna.

0/0
27.6.2012 12:48

í-mejlka

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

Stále se domnívám, že by se dalo upotřebit odstavce (1), protože obrana patří k základním funkcím státu.

0/0
27.6.2012 12:54

AntonínP

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

To ano, ale ona ve chvíli, kdy MO podepisovalo, ta ještě nespravovalo majetek (letadla).

0/0
27.6.2012 13:59

í-mejlka

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

Poráde ve mě ještě šťárá červík pochybností, zda peníze z rozpočtu ČR nejsou přece jen majetek státu.

0/0
27.6.2012 14:05

AntonínP

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

POkud si vzpomínám na výklad správně, tak v dikci tohoto zákona ne. Jen budovy, pozemky, pandury ...

0/0
27.6.2012 14:46

í-mejlka

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

Vzdávám se! Peníze z rozpočtu nejsou majetk státu a paní Parkanová za ně nenese žádnou odpovědnost! Jsem bídný plazící se červ ...

0/0
27.6.2012 14:50

AntonínP

Re: Zákon č. 219/2000 Sb.

To netvrdím, že nenese zodpovědnost, jen se domnívám, že §, který jste presentoval a který začíná "Majetek musí být využíván účelně a hospodárně k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností" se nevztahuje na peníze ve státním rozpočtu.

0/0
27.6.2012 15:43

jendazmoravy

Pěkné, která strana tohle má ve volebním programu?

Proč to píšete v blogu? Dejte to do volebního programu a pak ta pravidla změňte, až vyhrajete volby.

0/0
27.6.2012 10:18



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.