Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41u54l51i17u25s 66C25h46a29l90o28u94p81k87a 4752489780511

Jen s tou Betty MacDonald nemohu souhlasit. I ona je nadčasová a žádnou cenu myslím také nikdy nedostala.

+1/0
6.5.2013 14:32

J34a45r50a 90R75a13n75k 1421196769951

Neni to tak zle;-)

The Good Soldier Svejk - Books by Jaroslav Hasek - Penguin Group (USA)

Find The Good Soldier Svejk by Jaroslav Hasek and other Classic Fiction books online from Penguin Group (USA)'s online bookstore. Read more with Penguin Group (USA). Read more at www.us.penguingroup.com

0/0
2.5.2013 6:24

J49a57k83u76b 92Z10e94m29á34n19e81k 2614253261168

Hašek byl jedním z našich největších spisovatelů, to se popřít nedá. Stejně hloupé jako něco takového popírat je ovšem vidět u Haška jen Švejka. Všechno je otázka vkusu, ale Švejk nebyl jediným, a podle mě ani nejkvalitnějším, Haškovým dílem. Nejoblíbenější a nejslavnější neznamená nutně nejlepší. Což samozřejmě význam spisovatelův nijak nesnižuje a oslavován by být měl, ale s ním i řada dalších.

+1/0
1.5.2013 18:58

J94a33r20o35s45l43a24v 45N34o72v64á89k 8293160666345

Příspěvky v diskuzy přesně ukazují kde je problém - jsou tací kteří píš prč by měl být hašek tím nejlepším? Vždyťˇňademe třista další úspěšných.

Pane Bože - nevyčítám Vám milí diskutující vaši neznalost ale pprávě státu a veřejnoprávním médiím. 

jaroslav hašek je statisticky prostě nejpřekládanější nejvydávanější a nejčtenější český autor. 

Švejk ej také jediná česká a jedna z mála českých literárních postav, kterou zná celá planeta. Neexistuje jiná podobně úspěšná literární postava z naší země. Samozřejmě když trochu odbočíme pak zesvětověl Čapkův robot a zčásti golem.

Neexistuje světově proslujejší české literární dílo než Švejk - to že to my sami nevíme - dokonce už ani Švejka nečteme - to je to děsivý. Dnes čtou Haška například desetimiliony Číňanů a považují ho za vrchol světové literatury a Češi? Ti mají přece další tři sta "stejně " úspěšných. Co dodat? Prosím ukažte mi alspo z tisíciny stejně kvalitní a úspěšné literární dílo jako jsou Dějiny strany mírného pokroku.. nebo Osudy dobrého vojáka ...

+2/0
1.5.2013 17:29

M90a22t69ě85j 80J50a98r41o40š 6915701850503

Večerníčku, naprostý souhlas. A pro všechny, kdo se tu diví, proč vyzdvihovat zrovna Jaroslava Haška. Objektivní realita je taková, že v historii zatím máme 5, s trochou dobré vůle 6 nadčasových psavců - Jaroslava Haška, Bohumila Hrabala, Franze Kafku, Karla Čapka, K H Borovského, s přimhouřením oka ještě Boženu Němcovou (kapela jednoho hitu). Tím to hasne, nikdy jiný zkoušku časem nepřežil. Z nich se pořád nejvíc čte Hašek, Hrabal a Kafka. Ti stojí na bedně v nejdůležitější disciplíně - tedy v trvalém zájmu čtenářů - a podle mě jsou tedy objektivně nejlepší. Rozlišovat mezi nimi je pak už otázka osobní volby, pro mě je správné pořadí Hašek, Hrabal, Kafka, ale pochopím i lidi, kteří řeknou Hrabal, Hašek, Kafka. Hašek samozřejmě exceluje nejvíc v krátkých povídkách, ale i Švejk je famózní. Večerníček má pravdu v tom, že bychom to měli slavit víc, ale naše země celkově nemá tento druh marketingu. Hlavně, že jsme měli aspoň toho Haška. Spolu s rakouským Robertem Musilem and maďarským Máraim tvoří trojici toho nejlepšího, co stará monarchie dala světu.

+1/0
1.5.2013 6:09

S39y25l25v80a 92Š51p60o26r12k81o71v39á 9326479420784

Zapomněl jste na současnost - a to na Josef Škvoreckého... je fakt , že kvůli komunistům u nás není  mezi určitými vrstavmi lidí tak známý, ovšem ve světě ano.

+2/−1
1.5.2013 7:20

M64a70t56ě69j 29J62a55r58o91š 6255811620343

Nezapomnel. Soucasnici jeste neprosli testem casu, takze tam logicky nemuzou byt. Skvorecky je fajn, ale jestli se bude cist v roce 2050? Nejsem si jist. Je pro me o tridu niz, ale zatim je predcasne o tom hovorit. Opravdu, jedinym testem kvality je cas.

0/0
1.5.2013 8:03

J53a94r44a 81R15a41n11k 1781496899891

Diky, pani Sylvo! Treba v kanadskych obchodech s knihou je Kafka, Hasek, Kundera a Skvorecky. Dokonce jsem nasla i Klimu v anglictine.

0/0
2.5.2013 6:06

J51a52n 96P69a19v68e78l 8673362128186

Ona se Babička od Boženy Němcová čte?

Hrabal je na úrovni Škvoreckého. Buď tam zařadíte oba nebo žádného.

Pochybuji že se Borovský čte, narozdíl třeba od Nerudy.

Jinými slovy, nemá cenu sestavovat podobné žebříčky či výběry. Vždy s Vámi někdo nebude souhlasit, vždy budete ovlivněn osobními preferencemi.

+1/0
1.5.2013 8:11

S54y38l16v85a 68Š68p54o61r40k95o12v34á 9856989190154

Ale to jsme si nerozumněli - já nikdy netvrdila, že "vina" je na straně autora. Ta je na straně "lidu", který - jak jsem napsala - nepochopil Švejka jako satiru, ale jako vzor. Případně na straně "lidových" kritiků, kteří Šve´jka jako román takhle adorovali. Ono to bylo pro totalitní vládce velmi přínosné - ukázat lidem, že se mají vlastně podrobit a  "bojovat"  jen srandou - nikoliv doopravdy.

A proč by měla být moje kritika Švejka "neelitní"? Naopak - elity, především ty nelevicové, švejkovství většinou dost odsuzovali.

+1/0
1.5.2013 8:21

O77s52k97a96r 58P38o55k90o78r71n64ý 6165481280228

No s tím Borovským bych byl opatrný, protože problémy které on řeší nejsou vůbec nadčasové takže se už moc nečte a Němcová také není nějaké literární eso které by oslovovalo po generacích nebo lidi z jiných kultur. Babička se čte už jenom primárně kvůli tomu že je povinná, ale pochybuji že by po ní kdokoliv nyní sáhnul dobrovolně.

+1/0
1.5.2013 10:51

P53e64t74r 36K18a78l96v86o71d71a 9635307309954

Dnes musí být ze všeho prachy. Prachy jako nejvyšší hodnota. Tomu je pak poplatno vše. A tak např. 'celebrita' generovaná např. soutěží Superstar nebo sportovec je mnohem známější a uznávanější než skutečné hvězdy např. z oblasti vědy nebo kultury. Je to možná smutné a o mnohém to vypovídá ale tak to prostě je. Jak říká můj syn: 'pokrok nezastavíš'.

0/−2
1.5.2013 5:22

M89a66t73ě17j 43J91a68r27o96š 6395111400193

Toto není dnešní dobou, tak tomu bylo vždycky. Je to systémová vlastnost člověka, po několika tisících letech už by možná bylo vhodné se s tím smířit.

+2/0
1.5.2013 6:11

J36a39n 22P62a81v67e40l 8943852678866

Nekažte mu to. Už minimálně tři tisíce let je lidstvo zkažené a s každou generací je zkaženější ;-D

+1/0
1.5.2013 8:12

O64s49k12a25r 88P27o60k51o82r29n25ý 6505441200578

Když čtu příspěvky tak se tu často opakuje motiv toho, že je Švejk považován za špatný vzor kvůli jeho "švejkování" Dokonce se to (dole) považuje za nejhorší vlastnost českého národa atd.. Když si orpavdu přečtete toto dílo a máte alespoň základní historické povědomí o kontextu doby tak naopak zjistíte, že Švejkovi reakce byly naprosto logické a správné. Mísí se v nich humánnost s prostě absurdní reakcí na absurdní událost. 1. sv válka vznikla primárně z toho důvodu že se německá říše chtěla (jak to vyjádři císař Vilém II.) zařadit do "exkluzivní" společnosti koloniálních velmocí - mimochodem

Bismarck přesně předpovídal kam tyto ambice povedou a nesouhlasil a proto byl Vilémem odvolán. Když si tyto fakta uvědomíte tak vlastně orpavdu není důvod proč nešvejkovat.  P.S. Mám Haška orpavdu rád ale napsat že je nejlepší český spisovatel je opravdu silné tvrzení (myslím že je Švejk nejpřekládanější dílo ale nevím jestli to pořád platí).

.

+1/0
1.5.2013 1:53

J61a47n 45P30a82v67e90l 8803662848416

Ach jo, proč chodit z extrému do extrému? Hašek byl výborný spisovatel, ale zejména glosátor, novinář (dá-li se to tak nazvat) a srandista.

Co se hlášky "největší český spisovatel" týče, ta je tak hloupá až praští. Tohle nejsou olympijské hry. Neexistuje nejlepší kniha, film, spisovatel, .... . Nemáte tu žádná kritéria. Tohle jsou čistě subjektivní pohledy.

Mimochodem, podle mého mínění (nebudu ho nikomu vnucovat) byl Voják Švejk pěkný shit. Haškovo umění spočívalo v krátkých povídkách a glosách.

+7/−6
30.4.2013 19:20

J61a36r90m18i42l17a 97H43e21l57e33s80i61c56o37v84a 4501914750873

je mi jasne, proc vam to nic nerika, vas vzor je asi 'amerika' co?podle toho 'shit-u'. U nas se totiz nejenom zapomina na to, co je krasne a 'ceske', ale tragedie je, ze se hodne lidi prizpusobuje 'zapadu' a bohuzel i s tim jazykem...Rv:-/

+1/−3
1.5.2013 5:26

S39y43l66v26a 95Š84p37o16r49k28o28v28á 9576979450924

když už jste narazila na tu Ameriku - ano, to je přesný opak. Český "hrdina"  - Švejk - si z nepřítele udělá srandu a pak sklopí uši, podřídí se, někam se zašije - a většinou přežije. Americký hrdina se nepříteli postaví čelem, bojuje proti němu, možná i umře - ale národ zůstańe svobodný. Já tedy preferuji tu druhou možnost - i když vím, že v českém kotlině jsem v menšině. Chápu, že vám asi vyhovuje ta druhá, "naše česká" - no a právě proto je náš národ takový jaký je.

+2/−1
1.5.2013 7:27

J65a50n 67P87a59v36e76l 8493622148346

Jazyk se vyvíjí. Kdyby jazyk fungoval tak jak si přeje většina jazykotepců, dodnes bychom mluvili 150 let starou češtinou.

Švejk mi nic neříká protože je doveden do ad absurdum a ještě dále. Od Haška se mi líbí jeho povídky, kde se krásně mísí ironie, nadhled, popis postaviček a prostředí. Mimochodem, zdá se mi že u některých lidí vládne "povinnost" něco milovat. Kdo nemiluje divadlo, operu, Švejka, je ******

+1/0
1.5.2013 8:08

J72a59r85a 38R33a39n98k 1901686609131

....a co kdyz to slovo v anglictine pouzil proto, ze nechce prijit o dukaty?;-)

0/0
2.5.2013 6:11

S77y98l50v80a 46Š36p29o26r41k42o38v18á 9376519550814

Možná nejčtenější - ale určitě ne nejlepší ani nejznámější. Ale protože Švejk jako kniha se mi nelíbí, neodvážím se hodnotit její kvality. Ovšem Hašek má na svědomí jednu pro národ dost blbou věc: do Švejka projektoval to nejhorší Čecháčkovství (ač to různí vykladači vykládají různě) - a český lid místo aby to vzal jako satiru, vzal si Švejka a švejkování jako svůj vzor...no a možná i to se tak trochu podílelo na tom, že jsme dnes tam, kde jsme

+5/−9
30.4.2013 18:29

J31a87r75m77i66l69a 17H86e53l44e93s55i68c70o68v21a 4631664590973

aaaach jo, :-/

0/−1
1.5.2013 5:23

M37a56t57ě77j 98J80a66r96o52š 6425541950943

Strašný, strašný názor. Někdo vám řekne, že máte bradavici, a vy ho obviníte, že za tu bradavici nakonec taky trošku může, protože na ni poukázal. Jo a mimochodem - tam, kde dnes jsme, jsme přesně byli i v Haškově době. Naše vlastnosti jsou totiž pozoruhodně neměnné. Ale to nemá cenu vysvětlovat.

+1/0
1.5.2013 6:22

S31y71l48v23a 78Š80p88o33r71k24o76v28á 9426729950474

Nemáte pravdu - jako Švejk se tehdy choval tzv. prostý lid (abych nikoho nearazila), nikoli vzdělaní lidé a elity vůbec. Jenže dnes se takhle chovají bohužel v nemalé míře i oni - a ještě si to Švejkem tak nějak omlouvají

+1/−1
1.5.2013 7:17

M82a48t66ě82j 43J27a64r38o76š 6505201210393

I kdyby to byla pravda, tak to není Švejkem. Ale ona to pravda není. Pokud si pořádně načtete něco z první republiky, tehdejší tisk, zápisy z parlamentu, uvidíte, že to bylo úplně stejné. Hádali se o stejné věci, aféry byly až směšně podobné, aféry, korupce, kocourkovské stavby. A i kdyby se lidé od té doby zhoršili, nemůžete z toho vinit dílo ani jeho autora.

+1/0
1.5.2013 7:40

S87y71l77v96a 12Š35p25o72r26k42o93v21á 9846589740674

Vzhledem k tomu, že historie 20. století je mou zálibou, tak o tom něco vím. Ovšem je vidět, že si pod pojmem "elita" představujeme každý něco jiného. Zloději byli, jsou a budou  tehdy i teď. Ovšem člověk, který krade či podplácí, tedy já nepovažuji za elitu. Problém je v tom, že tehdy ty elity existovaly, nebylo jich málo a fungovaly jako vzor - jako protiklad o něm švejkům. Jenže nejdřív nacisti a poté v daleko větší míře komunisti tyto elity zlikvidovali - ať už fyzicky, nebo tím, že je vyhnali do emigrace. No a dneska v národě zůstali převážně ti švejci.

+1/0
1.5.2013 8:00

M54a36t66ě88j 77J20a69r57o57š 6225811150653

Vim, koho asi pokladate za elity - a myslim, ze tech lidi je porad hodne. Ale pokud jich relativne ubylo, tak je to - jak nakonec sama pisete - vinou komunistu a nacistu. V zadnem pripade ne vinou autora a jeho dila. To je to, v cem s vami od zacatku nesouhlasim. Vas prvni koment byl hrozne, ehm, jak to rict, typicky pro neelitni uvazovani.

0/0
1.5.2013 8:08

J78a60r26a 60R55a31n14k 1641876549111

Urcite je Hrabal vice cteny v nekterych zemich, V Kanade je to predevsim Skvorecky, ale zajimave jsou nazory iranskeho profesora zijiciho ve Svedsku, teskniciho po obchode, kde nasel vzdy neco pro dusi v sedmem odstavci je o Hrabalovi:

Disappearing Bookstores: a Letter from Sweden, Toronto, and Iran ...

www.torontoreviewofbooks.com/.../disappearing-bookstores-a-letter-fro..

0/0
2.5.2013 6:22

O28l50d79ř23i50c19h 27H84o69r27á91k 2914449531845

Díky za vzpomínku na velkého autora, sice nemohu souhlasit se vším, ale KARMA.

V dnešní době také doporučuji hodně číst, vzpomínat a připomínat K.H.Borovského.

+3/0
30.4.2013 17:16

O60l14d87ř28i91c65h 67H25o13r60á88k 2544159961575

Mimochodem i GOOGLE (viz dnešní titulní stránka vyhledávače) si vzpomněl více než naše veřejnoprávní televize (od komerčních to těžko můžeme žádat).

+1/0
30.4.2013 18:00

P16e97t15r 62N33ě89m64e67c 4395162412677

Z googlu v tisicich:

Karel Čapek - 992, Jaroslav Hašek - 475, Franz Kafka - 1590, Jaroslav Seifert - 396, Božena Němcová - 419, Jan Neruda - 310, Michal Viewegh - 445, Bohumil Hrabal - 776

vic jich nad 300 000 asi nemame

+1/−2
30.4.2013 16:05

O64l55d60ř74i56c43h 62H39o68r21á12k 2934959391325

A to jsou tisíce výtisků, překladů, nebo odkazů?

Ono neuvedení jednotky měření, jest věcí ošemetnou.

Pak bych ještě vzal za věc směrodatnou, kolik těch knih je ještě po pár desítkách let v knihovničce a také kolik knih bylo skutečně přečteno a kolikrát. Někteří si budují ovou domácnost a chápou, že vzdělanec má knihovnu a některým stačí jen pár momentálně známých knih i kdyby je nikdy nepřečetl - znám lidi co kupují Vievegha, to se dnes nosí, ale znají jen filmy podle něj.

+1/−1
30.4.2013 17:25

M87i56c81h93a23l 34S80e71d85m93í86k 3469865546511

Strýček Google je jedním z těch, kdo si vzpomněli. Ale jen ten český.

+1/0
30.4.2013 17:53

J64a38r36a 97R37a18n71k 1911346989531

Nemate pravdu, pane Sedmik, nechci to zde zaneradit anglickymi odkazy, ale musim:-):

April30 1883: Birthdate of Czech author Jaroslav Hasek. We ... - Inagist

inagist.com/all/329257597028954113/

1 day ago – April30 1883: Birthdate of Czech author Jaroslav Hasek. We publish his best-known work, THE GOOD SOLDIER SVEJK: ... Jaroslav Hasek and other Classic Fiction books online from Penguin Group (USA)'s online bookstore.

0/0
2.5.2013 6:29

M32i11l72a45n 75L92u22k86e70š 8707100832531

Pane autore, po přečtení mám dojem, že odezdikezdismu se dopouštíte hlavně vy sám. Vždyť dnes je doba, kterou můžete prožít plnými doušky, nikdo vám nic nevnucuje, v knihkupectvích (a na internetu) koupíte jakékoliv knihy, od politických braků meinkampf po kapitál, od kvality ke kýči, prostě stačí si jen vybrat. Vy místo toho hudrujete a cpete vpřed Haška (můj vkus je jiný, možná Deml, možná Zahradníček, možná poesie doby Karla IV., ale necpu vám to, protože si i někdy rád přečtu Blesk). Vy prostě musíte škatulkovat a dávat body. Svého času by se vám líbilo v SSM, to byla dobrá přípravka...

+3/−5
30.4.2013 16:05

J21i81r61i 46K50u74c71e75r45a 5817740256482

váš text mi přijde zbytečně agresivní, a určit "nejlepšího spisovatele" bych si tedy moc osobně netroufal; pro mne jím je "u nás" ale bezpochyby právě Hašek; nejen díky Švejkovi, ale i díky povídkám; mimochodem - ČT1 myslím zítra dává Steklého Švejka, jistě právě s ohledem na Haškovo jubileum;

pro příspěvek níže - Hašek byl buřič, který uměl skvěle vystihnout to slabé, špatné, nemocné v nás a společnosti; budovatelem zcela jistě nebyl; ale jako bezesporu geniální člověk si takový extrém mohl dovolit a my mu to můžeme, a měli bychom, odpustit...

+4/0
30.4.2013 16:01

J54i74ř92í 60S58v54o84b51o42d55a 9715418713846

Já bych řekl, že to bude tím, že život lidskej je tak složitej, že samotnej život člověka je proti tomu úplnej hadr ;-)

+2/0
30.4.2013 15:45

J72a50n 78H58l51e51d65í36k 4379342278792

Hašek uměl geniálně bourat Rakousko, ale postavit kůlnu na dřevo v Čechách nedokázal. Typický kritik a ironik všeho, kromě sama sebe. Mimo to zradil vojenskou přísahu a možná ze strachu trapně panáčkoval před rudoarmějci, možná za chlast.

+4/−8
30.4.2013 15:44

J51i46ř17í 80S35v11o68b40o20d47a 9705328263356

Pepku, konečně jdeš v pravej čas... Tady máš šesťák a kdyby někdo řikal, že císařpán je dobytek nebo že tuhle válku nevyhrajeme, tak přídeš a řekneš mi, kdo to povídal... Rozumíš?

+5/−1
30.4.2013 15:55

O89l92d62ř37i76c94h 17H28o98r43á73k 2964119741685

Che che, Jozef Vyskočil jak vystřiženej, správně poučenej panem vachmajstrem. ;-D

+1/0
30.4.2013 17:20

M94a32r51t94i31n 26N60á34p61r14a35v34n89í58k 1712814485471

Možná ultimativní, ale v článku zaznělo mnoho pravdy. Haškovi se podařilo ve svém díle zhmotnit určité charaktery a spoustě lidem to nevoní a jelikož já stejně jako on radši vezmu 20ku a jdu do hospody mezi normalní lidi, tak pro mě zustane Hašek určitě nesmrtelným.:-)R^

+7/0
30.4.2013 15:34
Foto

K14a79r42e19l 12R43a33d27a 9249684216727

Hašek poklony nepotřebuje. Vystačí si se čtenáři, kteří ho chápou a ocení. Kdyby ho začli vynášet ,,intelektuální kruhy" bylo by na tom něco podezřelého.:-)

+10/−1
30.4.2013 15:31

O16l11d34ř65i23c46h 95H62o30r12á48k 2974409201265

Přímo kouzelně shrnuto. Díky.

+2/0
30.4.2013 17:17

J69a55r24m72i18l82a 47H38e91l29e57s28i70c61o22v24a 4271104440883

jj, lip bych to napsat nedokazala;-)R^

0/0
1.5.2013 5:30

D65r23a26h51o70m57í81r 34S66t83r78o87u98h94a35l 4855138522504

Musím trošku oponovat. Když si dáte tu práci, najdete alespoň tři sta Čechů, Moraváků či Slezanů, kteří za něco stáli a mám vážnou obavu, že bychom celý rok nedělali nic jiného, než někoho oslavovali. Nemějte mě za ignoranta, Švejka jsem si přečetl a rád, ale stejně tak bych mohl plakat nad kýmkoli jiným.

Ale nebojte se. Pravé autory nezajímá, že je nikdo nečte, či nevzpomíná. Psaní je nemoc. Ti, co píšou jen pro slávu a peníze, autoři nejsou. Jen tehdy, když musíte psát a nemůžete jinak, jste skutečným spisovatelem a tím Hašek byl.

+8/0
30.4.2013 15:08
Foto

J27a91n 37R25ů82ž75i17č13k42a 7722832765467

Příliš ultimativní. Proč by zrovna Švejk měl být největším dílem české literatury? Co Karel Čapek, Karel Michal, co třeba Jiří Gruša? Je to jen o vkusu.

+9/−1
30.4.2013 15:07

J28a95r98a 69R20a35n17k 1941666949671

Nasla jsem u pratel i Frantiska Gellnera a Lustiga....v Kanade.

0/0
2.5.2013 6:42

O44n47d33ř60e85j 81K33o24l31á73ř 1573845223711

Hm, já raději toho německého Žida Kafku. Mimochodem, je stejně náš, jako Hašek.

+6/−3
30.4.2013 15:05



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.