Nejen to. Během funkčního období má právo, tedy popravdě povinnost, ze svých peněz financovat chod obce. Opravy, nákupy techniky nebo pohoštění na obecních fiestách. Tohle zřízení neplatí všude - setkate se s ním hlavně v ejidech. Což jsou řekl bych samosprávné obce řídící se prastarými rodovými zvyky. Včetně "obecního komunismu", kdy výrobní prostředy, všechna půda i prales patří kmeni.
Indiáni v Chiapasu často neumí španělsky, ani maysky ani aztécký nahuatl. Jsou vesměs přistěhovalci z okolního Mexika. Ostatně ani taky neumím španělsky ani nahuatl. Ale tuším, že ani nejtalentovanější polyglot by jim nedokázal vysvlětlit, že za horami a oceánem jsou země, kde veřené funkce získá člověk, který nejvíce svým spoluobčanů zalže a za odměnu je pak smí čtyři roky okrádat a ještě ho za to jeho soukmenovci platí. Myslím, že "primitivní divoch" není schopen tak sofistikovaného myšlení, aby domyslel logiku takového konání.
Sedím na malém náměstíčku, zocalu, v samém srdci chiapaských hor. Chlapi v bílých halenách se překřikují. Z toho, co jsem vyrozumněl, předhánějí se v chvále starostů - ten koupil to, ten ono, ten postavil školu, onen uspořádal a zaplatil veselici pro všechny okolní vesnice a pozdvihl tak vážnost kmene. Mluví lámaně španělsky, aby jim okolí porozumnělo. Ale moji milí spoluobčané - copak lze vůbec takovým nesmyslům porozumět?
Lidé tu obecně nekradou - ani nezamykají. Ostatně zkuste zamknout dřevěnou chatrč s dírami místo oken. Zkuste zamknout pole kukuřice, uprostřed hor a džungle.
Potomci Mayů na Yucatánu a v Peténu prý věří, že každé pole chrání skřítek a ten zloděje zabije. A tak nikdo nekrade - za ten průser to nikomu nestojí.
U nás pole ani majetky zřejmě nechrání nikdo natolik, aby se to za ten případný průšvih nevyplatilo. Je nějaký rozumný důvod proč?
Proč ministr Pospíšil snížil tresty za korupci a podvody a zrušil beztrestnost ohlašovatelů korupce? Proč navhuje nevratnost ukradeného majetku okradenému pokud je nabytý tzv. v dobré víře?
Je to snad proto, že se nebojí trpaslíků?